3 perc elolvasni
Astra Kupa Motorsport

Mobil1 Opel Astra Kupa néven futó márkabajnokság története 1994-re nyúlik vissza. Akkor rajtolt először a Szentgotthárdon gyártott pályaautó-különítmény a Hungaroringen. Az azóta eltelt évtized alatt a pilóták mellett jó néhány háttérember és támogató is közrejátszott a különleges Astrák mozgásban tartásában, csupán a homologizációs szabályok és ebből következően a kocsik nem változtak. Egy kupás Opel Astrával korántsem komolytalan feladat végigmenni egy futamon, dacára annak, hogy a homológ változatok alig különböznek az ötajtós, 1.6 Si jelzésű F szériaverziójától. De melyek is pontosan a civil és a kupás Astra műszaki eltérései? Volt tehát idő bőséggel, hogy a márkakupa négykerekű főszereplőiről sokszor és sok helyen elhangozzék, lényegében megegyeznek az F széria ötajtós, 1,6 literes, 101 lóerős, 8 szelepes SE motorral felszerelt utcai kiviteleivel. Csakhogy ez így, ebben a formában nem teljesen igaz. A motor esetében valóban egy csavar sem térhet el a szalonokból még a múlt évtizedben kikopott kereskedelmi változatokétól. A kipufogórendszer azonban már nem gyári, a leömlőkhöz sportosabb, katalizátor nélküli, nyitott csőrendszer kapcsolódik. A váltókonstrukció ugyancsak gyári termék, de az áttételek rövidebbek (I. 1: 3,727, II. 1:2,136, III. 1:1,413, IV. 1,121, V. 1:0,891, a végáttétel 1:3,944), s a kuplungtárcsa anyaga sem a megszokott ferodó, hanem speciális fémötvözet. Ez utóbbi hatékonyabban át tudja adni az erőt a féltengelyeknek, csúsztatni ugyanakkor nem lehet, ráadásul élettartama néhány edzésre és egy-két éles bevetésre korlátozódik. A fékrendszerben szintén kevés, de azért észlelhető a differencia. A fékbetétek anyagválasztása fakultatív, minden más viszont gyári, tehát elöl tárcsa-, hátul pedig dobfékek lassítják a kupás Astrákat. A csapatok a futómű felépítésébe sem piszkálhatnak bele, ellenben a lengéscsillapítók és a rugók keményebbek, a lökésgátlók Fichtel & Sachs, a rugók pedig Eibach termékek. A keréktárcsa 7×15 colos mérete ugyancsak kötött, ráadásul kizárólag 195/15 Bridgestone RE 720 jelzésű köpenyek szerelhetők fel rájuk, csupán a felnik anyagát illetően dönthetnek saját hatáskörben az istállók. 1994-ben az első magyarországi márkakupa-sorozat elindítása Cserkúti József „Öcsi” és Dancsó Pál koponyájából pattant ki, akik a korábbi években külföldön versenyeztették saját csapatukat a csehek által futtatott Ford Fiesta Kupában. Ennek mintájára honosították meg idehaza ezt az olcsó, sokak számára elérhető, ideális belépőszintet jelentő és egyenlő feltételeket biztosító versenyzési formát. „A legnagyobb eredmény az volt, hogy megnyertük az Opel-gyár támogatását erre a projektre, és a versenyautókat teljes egészében Szentgotthárdon szerelték össze, ugyanazon a gyártósoron, mint az utcai széria Astrákat” – árulta el érdeklődésünkre Cserkúti József, aki a kupasorozat műszaki oldaláért felelt.

Dancsó Páltól, a hajdani Opel Astra Kupa szervezőjétől azt is megtudtuk, hogy a versenyautók ára 1 millió 250 ezer forint volt, azaz teljesen megegyezett az utcai modellek árával, ráadásul, az Opel Hungary elintézte, hogy ezek ne gépjárműnek, hanem sporteszköznek legyenek minősítve, így az ÁFA-t is vissza lehetett igényelni a vételárból. Így fordulhatott elő, hogy a kupás verseny-Astrához összességében még széria testvérénél is olcsóbban lehetett hozzájutni, annyi kikötéssel, hogy ezeket a modelleket utcai forgalomba sohasem lehetett állítani.

Az Opel az egyenlő technikai feltételeket is nagyon komolyan vette, és a kupasorozat elindulása előtt mindegyik motort külön lemérte, hogy egészen biztosan ugyanolyan erősek legyenek. Azóta is ezek a leplombált, 100 lóerős motorok hajtják az autókat.

Adott volt tehát egy nagyon olcsó, könnyen finanszírozható és sokak számára elérhető, ugyanakkor egyenlő feltételeket és fair küzdelmet biztosító versenysorozat, a többi pedig már történelem. Ebben az Opel Astra Kupában kezdte meg autóversenyzői pályafutását többek között Zengő Zoltán, Wéber Gábor, Kiss Norbert, Bessenyey Zoltán, Walter Csaba és Turán Frigyes is, akiket azóta sokan példaképként tisztelnek. Hiába tehetségesek mindannyian, valahol nekik is meg kellett tenniük az első lépéseket, nekik is kellett egy esély, egy lehetőség a legelején, és erre kínált kiváló terepet az Opel Astra Kupa.

Egészen 2006-ig versenyeztek velük a kupasorozatban. 2015-ben a több mint 20 éves versenytechnikákkal újjáéled az Opel Astra Kupa – immár ralikrosszban. Bizony, nem tévedés, nemcsak a két sorozat neve egyezik meg, hanem a benne érintett autók is. Mindez a magyar autógyártás szakértelmét és minőségét dicséri, hiszen amit a szentgotthárdi gyárban összeszereltek, az még most, jó húsz év múltán is minden további nélkül alkalmas a versenyzésre. 



Megjegyzések
* Az email nem lesz publikálva a weboldalon.